درباره هارددیسک بیشتر بدانیم
F a R z A d

 ● دور در دقیقه (RPM)


اساس کار هارددیسک‌ها برای ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات بر رفتار قطعات مکانیکی پلاتر و هد استوار است. ناگفته نماند که مشکلات اصلی هارددیسک‌ها که هم‌اکنون ضعف بزرگ این قطعات شمرده می‌شوند با این دو بخش در ارتباط است. پلاتر قطعه‌ای دایره‌ای شکل است که سطوح بالا و پایین آن محل قرارگیری داده‌ها هستند. هر هارددیسک به ‌طور معمول دو برابر تعداد پلاترهای خود، هد خواندن و نوشتن یکی برای رو و یکی برای زیر پلاتر دارد. شیوه کار این‌چنین است که جناب پلاتر با سرعتی مشخص می‌چرخد و هد خواندن و نوشتن نیز سطح دیسک را همانند برف پاک‌کن جارو می‌کند. این را نیز می‌دانید که سطح هر دیسک به‌ صورت فرضی به دایره‌های متحدالمرکز تقسیم می‌شود. این دایره‌ها توسط شعاع‌های منظمی که به‌ صورت فرضی از مرکز پلاتر رسم می‌شوند به ‌بخش‌های منظم تقسیم و در واقع داده‌ها در این بخش‌ها ذخیره می‌شوند. این جناب هد برای دسترسی به بخش‌هایی که در لبه پلاتر (دایره بیرونی) قرار دارند باید زمان بیشتری را منتظر بماند، ‌از این‌رو محور مرکزی هارددیسک با سرعتی بیشتر می‌چرخد تا زمان دسترسی به داده‌ها افزایش یابد. مشهود است که هرچه سرعت گردش پلاتر یا محور مرکزی بیشتر باشد، زمان دسترسی به داده‌ها توسط هد خواندن و نوشتن کاهش خواهد یافت. هارددیسک‌ها از منظر سرعت گردش محور مرکزی در پنج گروه 
۴۲۰۰، ۵۴۰۰، ۷۲۰۰، ۱۰ و۱۵ هزار دور در دقیقه قرار می‌گیرند. هارددیسک‌های کوچک‌اندام ۸/۱ و ۵/۲ اینچی که بیشتر در دستگاه‌های قابل‌حمل مانند دستگاه‌های پخش موسیقی و لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند از سرعت ۴۲۰۰و ۵۴۰۰ دور در دقیقه پشتیبانی می‌کنند و برخی نمونه‌های جدید از سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه بهره می‌برند. هارددیسک‌هایی که شما با آن آشنا هستید با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند و هارددیسک‌های حرفه‌ای نیز با سرعت‌های ۱۰ و ۱۵ هزار دور در دقیقه گردش می‌کنند. 

 


 رفع عیب از سخت افزار كامپیوتر ... سخت افزار 

آنچه در این مقاله می خوانید، یك راهنمای جامع برای عیب زدایی از كامپیوترتان نیست اما می تواند شما را به سمت یافتن مشكل كامپیوتر راهنمایی كند.

***اگر بعد از فشردن دكمه power، كامپیوتر روشن نشد

بررسی كنید آیا سیم برق متصل است؟ آیا سر دیگر سیم برق متصل شده است؟ سوییچی كه در پشت كامپیوترتان وجود دارد چك كنید. از اتصال صحیح منبع تغذیه به مادربرد اطمینان حاصل كنید. كابل برق فلاپی را چك كنید. اگر هیچ یك از این كارها نتیجه نداد در مرحله بعد هر چیزی را كه به مادربرد متصل است به غیر از كابل برق، سیم دكمه power، كارت گرافیك، حافظه RAM وCPU را جدا كنید. اگر باز هم سیستم بالا نمی آید یك یا دو قطعه از سیستم شما معیوب است. در این مورد به احتمال زیاد مادربرد یا منبع تغذیه Case شما اشكال دارد.

***اگر سیستم روشن می شود ولی بوق نمی زند یا بالا نمی آید

ابتدا همه اتصالات را چك كنید و دوباره امتحان كنید. در صورتی كه این عمل مؤثر نبود، بهترین كار این است كه مانند بالا همه چیز را به غیر از سیم دكمه power، كارت گرافیك، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا كرده و دوباره امتحان كنید.

اگر كامپیوتر به خوبی شروع به كار كرد كامپیوتر را خاموش كنید و هر بار یك قطعه را متصل كرده و سپس كامپیوتر را روشن كنید تا جایی كه مشكل را پیدا كنید ولی اگر كامپیوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً یك یا چند قطعه معیوب دارید(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذیه).

***كامپیوتر روشن می شود و متناوبا‎ً بوق می زند، بالا می آید

ببینید آیا حافظه RAM شما بدرستی نصب شده است اگر لازم است آن را بیرون آورید و دوباره جا بزنید.

 

 

 FSB چیست؟ ... سخت افزار 

FSB مخفف Front side Bus است و همچنین تحت نامهای باس پرسسور و باس حافظه یا باس سیستم شناخته شده است. FSB پروسسور را به حافظه اصلی ( رم ) و سایر اجزاء داخل کامپیوتر متصل می کند. FSB می تواند 133و 266 و 400 MHz یا بالاتر باشد. زمانی که کامپیوتر یا مادربرد می خرید یکی از مهمترین مشخصاتی که باید به آن توجه کنید FSB است. 
سرعت 
FSB به وسیله بایاس سیستم یا جامپر ( jumper ) که روی مادربرد قرار دارد تعیین می شود. بیشتر مادربردها اجازه تغییر FSB را تا جائیکه کامپیوتر over clock نشود می دهند. 
قفل شدن سخت افزار کامپیوتر، از دست دادن ( خراب شدن ) اطلاعات یا ایرادات دیگر ممکن است از بکار بردن یک سخت افزار قدیمی با یک مادربرد با 
FSB بالا باشد. بنابراین سازگاری قطعات کامپیوتر را با مادربرد و یا FSB مادربرد چک کنید. در ضمن ببینید که آیا FSB کامپیوتر شما به طور مناسب تنظیم شده است over clock کردن کامپیوتر معمولآ چنین اشکالاتی به وجود می آورد

 چگونه بهترین كارایی را از هاردهای IDE داشته باشیم !؟ ... سخت افزار 

امروزه بیشتر افراد از هاردهای با ظرفیت بالا استفاده میكنند. اگر شما یك هارد درایو IDE دارید میتوانید كاری كنید كه بهترین كارایی را از آن داشته باشید. همان طور كه میدانید این هاردها ازدسترسی DMA پشتیبانی میكنند. DMA به هارد این امكان رامیدهد كه در هنگام كار با برنامه های مختلف فشار كمتری به حافظه سیستم وارد آید و قسمتی از هارد به كمك حافظه میاید. با این كار سرعت كار و كارایی هارد بسیار بالا میرود همچنین فشار وارد بر CPU را نیز كاهش میدهد
برای فعال كردن این قسمت ابتدا وارد Device Manager شده و در لیست گزینه IDE ATA/ATAPI Controllers را انتخاب كنید. سپس در زیر شاخه آن گزینه Primary IDE Channel را انتخاب كنید و روی آن دابل كلیك كنید
حال وارد قسمت Advanced Settings شده و در قسمت زیر آن تنظیمات Device 0 و Device 1 را مشاهده كنید. اگر جلویTransfer Mode عبارت PIO Only نوشته شده بود از طریق لیست كشویی آن را به DMA if available تغییر دهید و روی OK كلیك كنید
حال همین مراحل را برای Secondary IDE Channel نیز تكرار كنیدسپس در صورت نیاز سیستم خود را Restart كنید
خیلی ها فكر میكنند كه با انجام همین مراحل كار تمام میشود. اما در اینجا یك نكته ظریف دیگر نیز وجود دارد كه باید رعایت شود. در كانالهای IDE قسمتی وجود دارد كه UDMA/66 نامیده میشود. این گزینه در حالت معمول غیر فعال است. با فعال كردن این قسمت میتوان كارایی DMA را بسیار بیشتركرد. برای فعال كردن این قسمت مراحل زیر را دنبال كنید : 
ابتدا از طریق Run وارد Regedit شده و كلید زیر را بیابی: 


HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetControlClass{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318} 
سپس در صفحه سمت چپ به دنبال كلید EnableUDMA66 بگردید و سپس به آن مقدار 1 را اختصاص دهید. اگر وجود نداشت یك كلید از نوع DWORD به همان نام بسازید و به آن مقدار 1 را برای فعال سازی اختصاص دهید( برای غیر فعال كردن میتوانید از مقدار 0 استفاده كنید ) . فعال بودن این قسمت كارایی هارد را بسیار افزایش میدهد بنابراین توصیه میكنم حتما این كار را انجام دهید.


 

 

 

 

 آیا می دانید DVD‌ های جدید چند لایه و دو طرفه هستند؟ ... سخت افزار

 

DVD های كنونی بر خلاف CD ها می توانند اطلاعات را در دوطرف خود ثبت كنند. همچنین در هر طرف ثبت اطلاعات بر روی دو لایه مجزا امكان پذیر است
بر همین اساس این دیسك ها به پنج دسته تقسیم می شوند
اول؛ DVD-5، همان DVDهائی كه شما می شناسید، یك طرفه و یك لایه با ظرفیت 4.7 GB . 
دوم؛ DVD-9، یك طرفه و دولایه با ظرفیت 8.5 GB . 
سوم؛ DVD-10 دو طرفه اما یك لایه در هر طرف با ظرفیت 9.4 GB‌. 
چهارم؛‌ DVD-14، دوطرفه كه یك طرف آن دولایه است با ظرفیت 13.3 GB و در آخر DVD-18، دو طرفه و در هر طرف دولایه كه ظرفیت 17.1 GB داردفكر كنم كمی گیج شده اید اما اگر مطلب را آرام بخوانید بهتر متوجه خواهید شد. قبل از خرید DVD های دو طرفه یا دولایه از پشتیبانی دستگاه خود مطمئن شوید.



 

 راهنمای خرید یك اسكنر مناسب‌ ... سخت افزار , 

منبع مجله شبكه 
در عصری زندگی می‌كنیم كه نمی‌توان بدون مطالعه و كسب دانش به یك انتخاب و گزینه مناسب رسید. حال اگر این انتخاب برای خرید یك قطعه الكترونیكی باشد نیاز به داشتن اطلاعات كافی به یك امر لازم و باید تبدیل می‌شود چرا كه فناوری‌های جدید در قالب پارامترها و خصوصیات گنجانده می‌شوند و تفاوت مدل هر قطعه در همین تكنولوژی‌های به‌كار رفته در آنان است. اسكنر نیز یكی از همین قطعات است كه همزمان با گسترش كاربرد و نقش آن در زندگی دیجیتال، به پیچیدگی‌ها و تكنولوژی‌های آن افزوده می‌شود. زمانی شما فقط می‌توانستید اسكنرها را در یك سازمان یا نهاد بزرگ دولتی بیابید اما اكنون با فراگیر شدن ابزارهای دیجیتال، نقش اسكنر از مفهوم یك قطعه جانبی كامپیوتر فراتر رفته و به یك ابزار حیاتی برای ادارات كوچك و كاربران خانگی تبدیل شده است. 

چه نوع اسكنری بخریم؟ یك اسكنر مناسب چه خصوصیاتی دارد؟ كدام مدل اسكنر متناسب با نیازهای ما است؟ و سوالاتی مشابه این‌ها ذهن هر خریدار اسكنر را در اولین گام به خود مشغول می‌كند و در مرحله بعد با دیدن لیستی از توضیحات فنی هر اسكنر بیشتر سردرگم خواهد بود. نوشتار پیش‌رو با هدف كمك به دوستانی كه قصد خرید یك اسكنر مناسب با نیاز خود دارند، نوشته شده و سعی بر این بوده است كه اطلاعات لازم و كافی را در اختیار خوانندگان عزیز قرار دهد. 
به گزارش بخش خبر فناوری اطلاعات ایران به نقل از ماهنامه شبكه ، از بر حسب نوع اسكن یك سند، اسكنرها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. اسكنرهای 
Flatbed یا مسطح، متداول‌ترین اسكنر برای كاربرد خانگی هستند. در این نوع اسكنرها، ناحیه اسكن شامل یك صفحه تخت خواهد بود كه سند بر روی آن قرار می‌گیرد. این نوع از اسكنرها به خاطر راحتی در استفاده و تكنولوژی استفاده شده در هد اسكن آن‌ها، بیشترین مصرف‌كننده را دارند. جز اسكنرهای مسطح، اسكنرهای Sheetbed و اسكنرهای استوانه‌ای نیز در بازار موجود هستند. در اسكنرهای Sheetbed هد اسكن ثابت بوده و سند برای اسكن حركت داده می‌شود؛ مانند یك پرینتر. اسكنرهای استوانه‌ای دارای كیفیت و دقت تفكیك‌پذیری بالایی هستند و برای اسكن نقشه و چاپ استفاده می‌شوند. 


 

 اسمبل كردن كامپیوتر ... سخت افزار 

اگر شما یك اتومبیل مثلاً از كمپانی فورد بخرید انتظار دارید كه شاسی بدنه موتور گیربكس ساخت كمپانی فورد باشد یا لا اقل اختصاصاً برای كمپانی فورد ساخته شده مونتاژ شوند شركتهای كامپیوتری كامپیوترهایی را تحویل شما می دهند این كامپیوترها از قطعاتی تشكیل شده اند كه هر یك ساخت یك كمپانی است و آنها فقط كامپیوتر شما را اسمبل (مونتاژ) كرده اند.

بیشتر قطعات كامپیوتری در آمریكا اختراع می شوند ولی تولید آنها در سراسر جهان صورت می گیرد و این گستردگی از هیچ قاعده ای پیروی نمی كند. كشورهای مختلف هر كدام یكسری قطعات خاص را تولید می كنند كمپانی های آمریكایی cpu را می سازند ( Intel, AMD ) مادربردها از تایوان می آیند. هارد دیسكها در سنگاپور یا هندوستان ساخته می شوند. حافطه هایRAM معمولاً در كره ساخته می شوند و یك دو جین كارخانه چینی به تولید كیس مشغول هستند.

قطعات محتلف با پیچها و كابلهای مورد نیاز ارائه می شوند كه برای اسمبل كردن لازم هستند شما می توانید این قطعات را بخرید و كامپیوتر خود را اسمبل كنید. تنها وسیله لازم برای اسمبل كردن كامپیوتر پیچ گوشتی است و شما با چند ساعت مطالعه دفترچه راهنما می توانید آن را اسمبل كنید البته سرعت شما در برابر كسی كه این عمل را به صورت حرفه ای انجام می دهد بسیار كمتر خواهد بود.

ساخت یك كارگاه ساخت چیپ ست برای اینتل یك میلیارد دلار خرج بر می دارد و از پیشرفته ترین تكنولوژیها استفاده می شود سپس این چیپ ست ( كه ممكن است CPU پنتیوم 4 باشد ) داخل سلفون بسته بندی می شود و به فروشگاه هها ارسال می شود. برای نصب یك CPU روی مادربرد اهرم كنار سوكت CPU را روی مادربرد بلند كنید و CPU را جا بزنید قسمت مارك شده رویCPU را با قسمت مشابه روی سوكت مطابقت دهید و اهرم سوكت را ببندید.


 سنترینو چیست؟ ... سخت افزار 

بسیاری از مردم فكر می كنند كه سنترینو یك نوع پرسسور یا چیپ ست ساخت اینتل است. اما در حقیقت سنترینو یك اسم تجاری قراردادی برای كامپیوترهای لپ تاپ است كه نشان می دهد كه این لپ تاپ دارای یك سری مشخصات سخت افزاری است بدیهی است در لپ تاپی كه سنترینو نباشد این ویژگیها وجود ندارد. برای اینكه یك لپ تاپ سنترینو باشد باید از سخت افزارهای زیر در آن استفاده شده باشد:

·         پرسسور Intel Pentium M

·         جیپ ست Intel 855 PM یا Intel 855 GM

·         Intel PRO/Wireless 2100 یا ورژن های جدیدتر آن

چیپ ست PRO/Wireless 2100 باعث مشكلات بسیاری برای برخی سازندگان بزرگ لپ تاپ شده است زیرا بسیاری از آنها از چیپ ستهای Wireless اینتل استفاده نمی كنند بنابراین سنترینو نیستند.این ویژگی برای سنترینو باعث سر در گمی خریداران لپ تاپ شده است. آنچه در سنترینو برای بیشتر خریداران مهم است چیپ ست اینتل و پروسسور پنتیوم M است كه كارایی آن بسیار خوب بوده در عین حال مصرف انرژی آن پایین است. كه این ویژگی در یك لپ تاپ كه سنترینو نباشد هم می تواند وجود داشته باشد در حالیكه استاندارد های جدیدی برای تكنولوژی بی سیم وضع می شود هنوز بخاطر مسائل امنیتی كه وجود دارد این تكنولوژی بوسیله بسیاری از سازندگان كاملاً مورد قبول واقع نشده است.

رویهم رفته پرسسور پنتیوم M جدید یك جهش بزرگ در دنیای كامپیوترهای قابل حمل و نقل است. كامپیوتر هایی كه از این تكنولوژی استفاده می كنند كارایی بالایی دارند كه در گذشته سیستم های قدیمی به خاطر مصرف بالای این قابلیت را نداشتند. بسیاری از كاربران كامپیوتر در هنگام مقایسه پرسسورها دچار اشتباه هستند زیرا پرسسور پنتیوم M  از نظر كارایی از بسیاری از پرسسورهای پنتیوم چهار M  كه سرعت Clock بالاتری دارند قوی تر هستند و بسیاری از شركت های سازنده لپ تاپ بر روی عمر زیاد باتری ها تبلیغ می كنند در حالیكه این نتیجه كم شدن مصرف پرسسورهای جدید است به هر حال اگر قصد خرید یك لپ تاپ را دارید بهتر است به پرسسورهای جدید تری پنتیوم M هم نظری داشته باشید.


 رفع عیب از مادر برد ... سخت افزار 

در بیشتر موارد مادر برد برای مشكلاتی كه ناشی از قطعات دیگر است مقصر شناخته می شود.معمولاً مشكلات مربوط به مادر برد كمتر پیش می آید ( البته این برای بازار فعلی ایران خیلی صدق نمی كند) بنابراین باید مشكل اصلی را پیدا كرد.

در اینجا لیستی از آزمایشهایی است كه از مادر برد رفع اتهام می كند.

آیا حداقل چیزهای كه برای بوت شدن كامپیوتر لازم است وجود دارند؟ حداقل اجزاء برای بوت شدن عبارتند از: یك مادر برد، پروسسور، مقدار كافی حافظه (RAM)، یك كارت گرافیك و درایو برای بوت شدن اگر یكی از این اجزا موجود نباشد سیستم شما كار نخواهد كرد. آیا همه این اجزاء به درستی متصل شده اند؟

در موقع بروز اشكال ابتدا سعی كنید قطعات را یك به یك جایگزین كنید تا به قطعه مشكل دار برسید آیا جامپرها به درستی قرار گرفته اند؟ شما باید جامپرها را برای نوع، سرعت، ولتاژ و سرعت باس CPU و دیگر مشخصات آن در جای خود قرار دهید هر چند تعداد زیادی از مادربردهای امروزی به طور اتوماتیك این كار را انجام می دهند. همیشه دستور العمل (دفترچه همراه) مادربرد را بخوانید و در نظر داشته باشید اگر تغییراتی در BIOS سیستم انجام داده اید آن را به حالت DEFAULT برگردانید. آیا وضع ظاهری مادر برد مشكلی ندارد؟ هیچگونه شكستگی یا پینهای خم شده وجد ندارد؟  آیا منبع تغذیه مشكل ندارد؟ اگر شما قطعه ای را ارتقا داده اید یا قطعه ای را به سیستم اضافه كرده اید ممكن است توان منبع تغذیه برای شما برای تأمین توان مورد نیاز قطعه جدید كافی نباشد. توان معمول برای كامپیوتر معمولی 250 الی 300 وات می باشد.


 

 تفاوت پردازنده های Centrino و Pentium ... سخت افزار 

پردازنده های Centrino مخصوص نصب بر روی Notebook ها طراحی شده است این پردازنده ها به گونه ای طراحی شده اند كه مصرف كمتر انرژی و تولید گرمای كمتری دارند. این پردازنده ها در اصل به نامMobile تولید می شوند و هنگامیكه به همراه چیپ ست 855 شركت اینتل و كارت بی سیم 2100 شركت اینتل همراه شوند به نام Centrino خوانده می شود كه در ایران به نام Centrino معروف شده اند. 
این گروه دارای حافظه داخلی تا 2048
K یعنی 2MB می باشد كه باعث افزایش قدرت پردازش آنها می شود و سرعت گذرگاه 400MHz دارند. با تولید این پردازنده ها كه در چند گروه تولید می شوند، وزن نوت بوكها به علت حذف سیستم های خنك كننده بزرگ قبلی، كاهش چشمگیری داشت. در حال حاضر حدود 85% نوت بوك های دنیا با این پردازنده ها تولید می شوند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 16 بهمن 1389برچسب:, :: 15:5 ::  نويسنده : F a R z A d

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Farzad FM و آدرس farzadfm.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 70
بازدید دیروز : 85
بازدید هفته : 155
بازدید ماه : 155
بازدید کل : 36249
تعداد مطالب : 357
تعداد نظرات : 45
تعداد آنلاین : 1